Molnár Ferenc: A testőr - Bemutató a Pesti Színházban

A testőr című vígjátékot a Pesti Színházban, parádés szereposztásban láthatja a közönség március 7-től, Valló Péter rendezésében. A nagysikerű darab írója, a Vígszínház legendás házi szerzője, a legsikeresebb magyar drámaíró, Molnár Ferenc. A sziporkázó komédiában, Eszenyi Enikő, Stohl András és Kern András fergeteges összjátékát láthatja a közönség. Külön érdekessége az előadásnak, hogy Eszenyi Enikő és Stohl András ebben a darabban játszik először együtt színpadon. A közös munka mindkét művész számára óriási élmény.

A darabot a remek karakterek mellett briliáns dialógusok, meglepő vígjátéki fordulatok, fantasztikus emberismeret és a jellegzetes molnári-humor teszi feledhetetlen színházi élménnyé. Molnár Ferenc drámája örökérvényű, hiszen hihetetlen nyiltsággal, bátorsággal beszél a férfi-nő kapcsolatokról, a házasság buktatóiról, szerelemről és színházról. Minden sorából frissesség árad, és a Pesti Színház előadásában ezt a frissességet, mai hangot erősíti Valló Péter rendezése és a színészek játéka is.

A történet: A férj, az országos hírű Színész barátjának, a Kritikusnak arról panaszkodik, hogy félti a házasságát és fél, hogy megunta őt a felesége, a Színésznő. Ilyenkor egy férfinek lépnie kell: vissza kell hódítania a feleségét. A Színész erre egy kissé bizarr ötletet talál ki, és megpróbálja hűtlenségen kapni a feleségét.

Egy komédia története

A testőr premierjét 1910. november 19-én tartották, és Varsányi mellett Csortos Gyula és Szerémy Zoltán játszották a főszerepeket. A darab tomboló siker volt, hiszen Molnár minden erényét megcsillantja benne: frappáns cselekményszövés, pompás dialógusok, remek karakterek, összehasonlíthatatlan humor és emberismeret. A testőr mindezek fölött pedig ízig-vérig „színházi darab” – minden mondatából Molnár színház (és Varsányi) iránti rajongása sugárzik. Ady Endre azt írta a bemutató után: „Ma Molnár Feri az Isten, uralkodjék.”
1918-ban készült el a filmes változata, Antalffy Sándor rendezésében. A színész szerepét is ő játszotta, a színésznő Gombaszögi Frida volt, a kritikus Rátkai Márton, a mama Haraszthy Hermin. 1928-ban a darab újra színpadra került a Vígszínházban, ekkor Somlay Artúr és Titkos Ilona játszotta a színészházaspárt.
1949 és 1955 közt a hatalom betiltja a Molnár-premiereket. A szünet után Molnárt először vidéken kezdik újra játszani, aztán a fővárosban a Vígszínház lesz az első, amely a nagyobb pesti játszóhelyek közül Molnár-bemutatót tart: A hattyú, a Játék a kastélyban és Az ördög után 1966-ban Várkonyi Zoltán színre viszi A testőrt. A háború után most először játsszák újra ezt a Molnár-darabot, virtuózan, fenomenális játékkedvvel, rengeteg humorral: Ruttkai Éva, Darvas Iván, Páger Antal, Sulyok Mária és Gyimesi Pálma főszereplésével A testőr újra visszatért a Víg színpadára, hogy szerzőjével, Molnár Ferenccel együtt elfoglalja az őket megillető helyet a legnagyobbak között.
Molnár Ferenc kitűnő vígjátéka nemzetközi sikerekre is szert tett. A párizsi Comédie Des Champs-Elysées a vígszínházi bemutató évében, 1910-ben műsorára tűzte a vígjátékot. 1924-ben, a New York-i Garrick Theatre-ben játszották nagy sikerrel, majd 1976-ban Los Angelesben, 1979-ben a Torontói Művész Színházban, 1997-ben a Santa Fee-i Kulturális Fesztiválon, Marton László rendezésében, a Drury Theater-ben pedig Hegyi Árpád Jutocsa rendezésében mutatták be. Ezeken kívül Szlovákiában, Romániában, Svájcban, Németországban, Jugoszláviában, Görögországban, Ausztriában és Ausztráliában is láthatta a közönség a darabot, Angliában pedig több színház is műsorára tűzte a vígjátékot. Érdekesség, hogy a Londoni Donmar Warehouse kísérleti színházban 1997-ben mutatták be az Enter the Guardsman (Belép a testőr) című musicalt, amelynek alapjául Molnár Ferenc vígjátéka szolgált.

Értékelés: Nincs Átlag: 5 (1 szavazat)